napszemüveg

Jobb, vagy csak másképp rossz?

2012. augusztus 16. - Winkler Róbert

DSC_1050.JPG

Régóta terveztem, hogy az alkonyati-esti robogózáshoz veszek egy sárga lencsés szemüveget, hiszen a napszemüveg csak feleslegesen sötétít, én meg amíg nincs hideg, szeretek nyitott plexivel közlekedni, szélvédelem tehát kell.

Sokan gyártottak már ilyet. A régi öregek szeretettel emlékeznek például a Monix fantázianéven futó, monitornézéshez ajánlott védőszemüvegre, de itt is volt már szó régi, sárga, most újra kiadott Ray-Banről (Amber Collection). A munkaruházati boltban vásároltam egy német gyártmányú, Drager nevű sárga szemüveget 1100 forintért - azt hiszem, ezzel nem lihegtem túl a témát. A paletta másik vége a TAG Heuer éjszakai vezetéshez ajánlott szemüvege, az ugyancsak sárga lencsés, enyhe távollátó dioptriával gyártott Night Vision lett volna, 170 ezerért.

Mivel ez csak egy sima műanyag lencse mindenféle rafinált fémgőz-rétegek nélkül, végre egy szemüveg, amit nem kell mikroszálas kendővel, óvatosan törölgetni. Ha zsíros lesz, nyugodtan nekieshetünk akár a pólónkkal is.

DSC_1051.JPG

Először motoron teszteltem egy százhalombattai utazással. Az egyértelmű, hogy aerodinamikailag sokkal jobb, mint bármelyik napszemüvegem, pedig pár sportos Oakley is van a szekrényben: 120-as tempónál sem folyt ki a szemem nyitott bukósisakkal. Közben persze próbáltam figyelni, jobban látok-e vele, mint nélküle, de nagyon nehéz a válasz. Más a színvilág, bizonyos dolgokat mintha jobban látnék, más dolgokat meg mintha rosszabbul. Egyes fényforrások pedig kifejezetten zavaró reflexiókat keltenek a lencsén.

Kimentem tehát robogóval a alkonyatkor a városba, és fotóztam egyet simán, aztán rögzített expozíciós értékekkel kattintottam még egyet.

A Váci úton még csak kezdődött a szürkület. Hát tessék: az alsó kép értelemszerűen a sárga szemüveg lencséjén át készült. Jobban látszanak az autók? És a fák? És a benzinkút a túloldalon? Igen, az Agipnál mintha határozottan világosabb lenne, de semmivel sem látni többet.

DSC_1053.JPG

DSC_1054.JPG

A Nagykörúton már határozottan beesteledett. Az anyja köcsögit, mintha tényleg világosabb lenne sárga lencsén át! Viszont akárhogy is nézegettem, még az ide feltöltött méretnél sokkal nagyobban sem találtam a sárga képen olyan részletet, ami a másikon nem látszana. Leszámítva természetesen a haszontalan, vagy inkább kifejezetten zavaró fénytükröződéseket.

DSC_1063.jpeg

DSC_1064.jpeg

Én hátrányként élem meg, de azt is el tudom képzelni, hogy valaki pont ezt szereti: a sárga szemüveg minden autófényszórót radikálisan besárgít. A szemből érkezők esetén ez még nem olyan zavaró, de a visszapillantó tükörben minden autó olyan benyomást tesz, mintha agresszíven tolna.

DSC_1071.jpeg

Végezetül átkattintottam egyet a szemközti oldalra, és konstatáltam: feltaláltam az iphone-ös közösség kedvenc fotóprogramja, az Instagram ingyenes, analóg változatát: sárga munkavédelmi szemüvegen át bárki okostelefon nélkül is elérhet

DSC_1066.jpeg

DSC_1067.jpeg

A bejegyzés trackback címe:

https://napszemuveg.blog.hu/api/trackback/id/tr394710990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bál 2012.08.16. 09:58:03

én montival használom, szürkületkor nekem jobb, mint nélküle, bár igaz, néha én is leveszem egy pillanatra, hogy valóban jobb-e, vagy csak flesselem. hátránya h nagyobb zúzásnál néha idegesítően bepárásodik.

Beau D.N. · http://beau.hu 2012.08.16. 11:47:20

A látott kép kontrasztját javítja valamennyire a sárga szűrő.

kino 2012.08.16. 14:26:52

hát több fény biztosan nem lesz a képen egy szűrőtől, legfeljebb kevesebb. az meg megint egy jó kérdés, hogy a ccd és a monitorod gamutja, meg a szemed gamutja hogy viszonyul egymáshoz.
összefoglalva: ennek a "mérésnek" semmi értelme nem volt.

golyós · http://indafoto.hu/bowlingcamps 2012.08.18. 22:50:04

7 év után eltörött a sötét Polaroidom, ezért tegnap a helyi tecsoban nézegettem.
Sárga lett a vége, Relax márkanéven és szürkületkor tényleg ugyanolyan mint amit a fotókon látni.

spud74 2012.08.24. 22:27:42

Én cserélhető lencsés Merida (kb 6000 ft)kerékpáros szemüveget használok,bringázáshoz, robogózáshoz, hajózáshoz, teljesen jó. Persze meguntam cserélgetni, és vettem még egyet. Egy sárga estére, egy sötét nappalra. Én úgy érzem, hogy jobbak a kontrasztok, mint szabad szemmel. Ugyanezt szoktam érezni snowboardozásnál is a sárga szemüveggel,(Alpina) bár az narancsosabb.

safranek 2012.08.29. 10:40:37

A laptop képe is határozottan élesebb vele. Én Sperian-t vettem, nekem azon a polarizálás hiányzik. Az még többet segít a vezetésnél, mint a sárga.

kerekbori 2016.09.20. 13:38:11

A vőlegényemnek nagyon bejött a sárga lencsés szemüveg, szintén mocizáshoz :) Egyébként ő az MvhShop-nál vette, és kifogástalan! Írtak is egy cikket ezekről a szemüvegekről, hogy pl. a különböző színű lencsék mire jók, hol-hogy érdemes használni. Itt a link annak, akit érdekel: mvhshop.hu/blog/vedoszemuvegek-jelolesei-63
süti beállítások módosítása