Néhány poszttal korábban volt szó a Facebookon példátlan intenzitással hirdető kedvezményes Oakley-webáruházról. Egységesen 85%-os kedvezménnyel hirdetnek rengeteg Oakley-típust, és már ott nagyon büdös a dolog, hogy minden modelljük 49 993 forintról van leárazva 7500-ra, elvégre melyik rendes napszemüveg-típusnál van már egységár?
Megígértem, hogy ha a poszt eljut a 200 lájkig, feládozom magam, illetve 7500 forintot, és rendelek egyet. Nem is annyira azért, hogy meglássam, milyen a minőség, hanem hogy küldenek-e egyáltalán valamit azért a pénzért. A honlap kontakt menüpontja ugyanis gyakorlatilag nem tartalmaz kontaktot, a shop tehát leginkább egyfajta becsületkassza, csak itt nem az eladó a naiv, hanem a vevő. Halogattam, halogattam, hiszen egy ilyen szarért nekem 7500 forint nem kevés, hanem nagyon sok, de szerencsére épp mielőtt nekiduráltam magam, hogy ígéret szép szó, most már rendelek, MacPhisto kommentelőnk bejelentkezett, hogy az apukája merő jószándékból rendelt neki kettőt, kölcsönadja, és ne is siessek nagyon a visszaadással. Nem véletlenül szól a mondás: hol nagy a szükség, közel a segítség!
Nagyon nem Oakley-s dolog a külön mikroszálas törlőkendő. Nem vagyok szakjogász, de ezt az Okey-dolgot tényleg nem értem: ma már Kínában is csak fű alatt árulják a hamisítványokat, ez tehát ott sem legálisabb, mint mondjuk nálunk nem adni számlát, vagy cigarettát csempészni. Létezik ország, ahol a bíró megeszi, hogy erre igazából nem Oakley van írva, tehát nem is hamisítvány?
Az első érdekesség, hogy a valódi Oakleykkal ellentétben ezekhez nem puha, hanem kemény tok jár. Ez igazából termékfejlesztésnek is elmegy, mert továbbra is tartom: felháborító, hogy egy cég a +40 ezer forintos termékkategóriában nem ad kemény tokot. Na de a kínai változaton nem csak ez érdekes, hanem a felirat, közelről. Bizony, a betűtípus nagyjából stimmel, de a felirat nem Oakley, hanem Okey.
Okey-dokey!
A két, khm, Oakley közül a lila, a PitBoss a hangosabban csattanó kapufa. Nagyon játszótéri gyerekszemüveg-állagú, ráadásul ha megnézik a jobb (a képen bal oldali) lencséjét az orrnyereg felőli oldalon, a tükör, amit az Oakley iridiumnak hív, nem ér végig a lencsén. Meg ilyesmik. De az igazi poén, ami az Oakleykat ismerőknek talán nem is akkora döbbenet, most jön.
Egy valódi PitBoss így néz ki. És persze nem 48 ezerről árazzák le 7500 forintra, hanem 195-ről. Bizony, a PitBoss egy igen drága Oakley, még Amerikában is 600 dollár, pedig ott nem 27% az áfa. A PitBossban, mármint az eredetiben az a vicc, hogy a szürke titán betétekből mindig csak annyit gyártanak, amennyi megrendelés van. És hogy azért titán, mert, mint a honlapon írják, könnyű. Azt persze nem, hogy mennyire - hát kézbe véve nem nagyon. Vagyis nagyon nem. De nem is azért szeretik, hanem mert ilyen nyilván csak a pitbossnak van.
A másik Okey, a Hijinx még az Oakley-bolt személyzetének is elnyerte tetszését. Amíg kézbe nem vesszük, szinte hihető, főleg azoknak, akik nem Oakley-rajongók, és nem ismerik azokat a jellegzetességeket, amik már ránézésre is lebuktatják a terméket - ezekről kicsit később. Szóval, mint látvány, jó. Kézbe véve már borzalmas: a behajtott szárak hangosan kopogva lötyögnek, pedig a boldog tulajdonos még a matricát sem szedte le a lencséről, nemhogy hordta volna.
Csak poénból raktam rá a limited edition-emelvényre
Most, hogy megint felnéztem az oakley-hungary.com-ra, nem mondhatok mást: érdemes volt! Nézzék csak, milyen jó vásárlói visszajelzéseik vannak. Az egész jó angolsággal kommentelő spanyol sem rossz, meg az angolok és írek, akik az Oakley Hungarynál vásárolnak, de az igazi beszarás az utolsó név. John Carew, megvan? Focit kedvelik?
Igen, John Carew! Még egy norvég utamon láttam élőben, amikor Trondheimben bementem a Rosenborg edzésére. Hamarosan Spanyolországba szerződött, és bár elég esetlenül bánik a labdával, ha jól emlékszem, spanyol gólkirály is lett. Na, hát ez az Oakley tökéletesen illeszkedik a fejére! Honnan vették ezek a Sárga-tenger kalózai a nevét, elképzelni nem tudom.
A kamu Hijinx-en az ikon az egyik érdekesség (így hívják Oakley-ul az oldalemblémát): ez a fajta bár létezett, de nagyon régen kihalt. A másik, az igazi csemege, hogy Oakley napszemüvegek lencséin nincs O betű, csak ha dioptriás (viszonylag sok Oakley kapható dipotriázva). Erről tehát történetesen már kép alapján meg lehet mondani, hogy hamis. Bár legegyszerűbb a múltkor lefektetett aranyszabály használata: 20 ezer forint alatt új Ray-Ban, Oakley, vagy egyéb kívánatos márka újonnan nem létezik.
Pitbossok szemtől szemben
Sosem dolgoztam még Oakley-boltban, ezért az is új információ volt, hogy a csodálatos webshop néha a fazonok nevét sem találja el, bár már nem emlékszem, konkrétan milyen típusokat neveztek meg. Mindegy, a lényeg, hogy most láthattunk a sok kívánatos leárazott portékából kettőt, ezek (meg nyilván az áruk) alapján bízvást kijelenthető, hogy a többi is ilyen. Ha olcsó Oakley kell, talán az Ebay-en érdemes vadászni valami alig használtra egy nagyon pozitív értékelésű eladónál, mert 7500 forint ezekért a nyomorúságos korcsokért rettenetesen, fájdalmasan sok. Na de, ha már itt vagyunk, illetve nálam a két mesterdarab, és tudom, hogy a gagyi időnként jól szűri az UV-t, nézzük már meg ezeket is.
Bevittem a Duna Plaza-béli Vision Expressbe, ahol szintén az igazi természettudományos kuriózumoknak kijáró tiszteletteljes érdeklődés fogadta. Bemérték: mindkettő tökéletesen szűri az UV-t. Ez a Napszemüveg Blog régi olvasóit nem éri meglepetésként, hiszen tudják: a polikarbonát alapvetően jó UV-szűrő, bár egy 10-20%-ot a hamisítóknak így is sikerül úgy összehozni, hogy ne szűrjék rendesen az ibolyántúli sugarakat. Ha bárkinek kételye van a saját bármilyen napszemüvegével, méresse be: fél perc, és ingyen van.