Sokáig nem foglalkoztatott a kérdés: irkáljanak csak bármit a napszemüvegekre, a szár belső oldalán elfér. Biztos valami nyilvántartáshoz kell, esetleg olyan, mint az autóknál az alvázszám – ismerek olyat, aki imádja, ha egy motorházplakettből ki tudja olvasni, mi az, amit amúgy is lát. Én csak a régi Mazdám alvázszámának elejét, és annak megfejtését tanultam meg: JMZNA. Japán, mint gyártó ország, MZ, mint Mazda és NA, vagyis az MX5-ös kabrió első generációja. (A második az BN, a harmadik az NC.)
A Persol mindent a bal szárra írt
Egyszer az 1968-as Mercury Cougarom alvázszámát is kibogarásztam, az is marha érdekes. A tizenegy jegyű sorban az első, a 8-as a gyártási év, mint 1968, az F a dearborni üzemet jelzi, kiderül az ajtók száma, hogy lépcsős a hát, vagy fastback, meg a motor típusa és sorszáma. Mióta bejött az internet, az autizmus kicsit kiment a divatból, szerencsére nem kell mindent fejből tudni. Ugyanakkor minden korábbinál érdemesebb tudni, mit hol keressünk.
Rendes nevű szemüvegnél megspóroljuk a cikkszámot. A 3ABSF a színkód lehet
A napszemüvegek szárainak kódolása persze eddig soha nem hiányzott az életemből, de most, hogy véletlenül megtudtam, mi micsoda, megosztom az olvasóval a tudományt. Vannak tehát egyrészt a cikkszámok, általában a jobb szár belső oldalán. Erre akkor lehet szükségünk, ha egy gyártó, mint például a Persol, nem nevezi el rendesen a szemüvegeit, és a cikkszám megegyezik a modellnévvel. Ilyenkor nem ússzuk meg a cikkszámozást, és is csak úgy tudom megmondani, milyen Persolom van, hogy a 2221S.
Az Oakley szereti a mókás megoldásokat
Na de mit jelentenek a számok a bal oldali szár belső felén? Van egyfelől egy háromjegyű – ez a szár hossza. Nem restelltem collstokkozni, és azt kell mondanom, nem különösebben informatív az adat, hiszen a lényeg inkább az volna, hol hajlik rá a szár a fülünkre. Egy egyenes Oakleynál akár teljesen indifferens is lehet, de egy hajlított szár is becsaphat, ha a törés után hosszasan folytatódik. Nekem van 121-es és 130 milliméteres szárú napszemüvegem is, de egy normálisan hajlított szárnál azért látatlanban jó lesz a 130.
Hosszan kerestem a bármit az Oakley szárán, mindhiába
Sokkal izgalmasabb a kétjegyű-négyzet-kétjegyű kombó. A bal oldali szám az egyik lencse szélessége keretestül, a másik az orrnyereg-rész. Elvileg tehát bal szám szorozva kétszer, plusz jobb oldali szám egyenlő a napszemüveg bruttó szélességével. Mindez persze ugyanolyan óvatossággal kezelendő adat, mint az autók szélessége, amit notórius módon egyik gyártó tükrökkel együtt ad meg, a másik tükrök nélkül.
Indifferens szárhossz-adat az Oakley Sideways-en
A Spy Wilshire-em 63-12-es, az Oakley Sideways-em 61-15-ös, a Smith Noltém 62-16-os, a 2221-es Persolom úgyszintén. Hogy létezik-e olyan szituáció, amiben ezeknek az adatoknak hasznát veszi az ember? Az optikusnak nyilván segít, ha valakinek nem jó egy szemüveg, és rendelne egy nagyobbat. De vett már valaki napszemüveget méretjelzés alapján?