Az autóiparban viszonylag újkeletű para a félelem a kínai autógyártástól. Eddig még mindenki inkább a bő egymilliárdos piacnak örül, de a trend ott is nyilvánvaló: a kínaiak már karcolásszák az öt évvel ezelőtti koreai autók színvonalát. Az autós párhuzam valószínűleg nem teljesen légből kapott: a 9-es számú ázsiai pavilont majdnem teljes egészében kínai gyártók töltik meg, és ez bizony a milánói világkiállítás, a MIDO területének egyhatoda.
Kezdjük is rögtön a fenti úrral, aki Steven Yang névre szóló névjegyet adott, melyen mellesleg volt még vagy hétszáz karakternyi szöveg a Qinghai Tianqi Eyewear Manufacture Co. Ltd, és két másik, még ennél is kacifántosabb nevezetű Ltd. tevékenységéről és elérhetőségeiről. E kiváló firmák a tibeti fennsíkról származó jak- és kosszarvból készített szemüvegkeretekben utaznak.
Nem tudom, a Láma őszentsége hogyan vélekedik erről az iparról, saját álláspontom pedig végképp nincs a kérdésben, a keretek mindenesetre szépek. Ugyanakkor az üzletet áthatja az a már-már megszokott, különös kínai biznisz-ezotéria és általános vajákosság: a bivaly- és tehénszarv elősegíti a yin-yang-egyensúlyt, bármi légyen is az, gyógyítja a reumát és csökkenti a vérnyomást.
Ha valakit mélyebben érdekel a téma, van angol nyelvű honlapjuk, a dizájn kissé furcsa, de legalább még nem terjedt el náluk a cégeshonlap-pestis, a mindent elborító haszontalan flash-kacatok. És a szaru szép fényesre polírozva elég kellemes tapintású anyag, csak azt lenne jó tudni, hogy ezzel kizsákmányolom-e a tibetieket, vagy épp ebből vettek tegnap a vegyesboltban teát és góliátelemeket a videóhoz.
A következő hölggyel meglehetősen bizarr párbeszédet folytattunk. Én a cégéről kérdeztem volna, meg a portékáról, de náluk a vállalati tréningen alighanem azt az ismerkedő formulát tanítják, hogy honnan jöttél. Ott akadtunk el menthetetlenül, hogy Hungary az ország, város, vagy híres ember-e, de esküszöm, nem én forszíroztam a témát.
Az áru viszont elég jó volt, bár nem tudom, vehetünk-e mérget arra a kijelentésre, hogy saját dizájnjuk a bicikli alakú, vagy a kínai hölgy által Lady Gagának mondott napszemüveg.
Mindenesetre szépek, olcsók és abszolút elfogadható minőségűek voltak a kereteik. Az alábbi napszemüvegen a Q Marines felirat látható, és a hölgy annyiszor mondta el, hogy hand made, hogy a végére kezdtem komolyan elhinni. Végül is Kínában több mint kétmilliárd kéz áll rendelkezésre.
Ugyancsak a különös találkozások folderbe mentettem el fejben a STYLE RITE OPTICAL IND. INDIA standjánál folytatott beszélgetést a képen látható úrral. Ő folyamatosan azt hajtogatta, hogy vintage frames, de hogy licenc, vadkoppintás, esetleg NOS (new old stock), vagyis korabeli lelet, ez az istennek sem derült ki. Tehát ő volt az:
És ezek voltak a szemüvegek:
Ez itt egy Paloma Picasso, amiről sajnos nem tudom megítélni, minőségileg milyen, mert sosem volt a kezemben eredeti.
Ez pedig egy jó kötésű Dior.
Egyszer már hosszasan nevetgéltünk a Hongda autókon, most szinte ismerősként láttam viszont a Hongda napszemüvegeket. Lehet, hogy a Hondával való összetéveszthetőség csak a véletlen műve, és ez igazából egy jóhiszemű társaság? Érdekes, hogy a Google nem talál elsőre hongda cars-t, de Hongda Sunglasses-t igen. A konszern a távol-keleti nagyvállalatok szellemében elég szerteágazó tevékenységet végezhet, mert még Hongda sámfák is kaphatók. Sőt, igazából csak sámfák: akár a wayfarer style, akár a wire menüpontra kattintunk, csak a sámfák jönnek.
Összességében furcsa, hogy az ázsiai pavilonban alig van élet, miközben az összes többiben rengeteg az ember. Akik Eric Cartmanhez hasonlóan rárettegtek a pekingi olimpia megnyitójára, és általában is szeretnek a rettenetes kínai nyomuláson borzongani, kicsit megnyugodhatnak: a világvége még odébb van.