Red Bull maradjon a Forma 1-nél?

2013. július 26. - Winkler Róbert

DSC_2772.jpgRBR 132

Mi a Red Bull lényege cégfilozófiai szempontból? Sok minden. A Red Bull egyfelől prémiumtermék - mármint elméletben, hiszen a cég ugyanazt a gumibogyószörpöt értékesíti négyszeres áron, amit mindenki más. Másfelől a Red Bull egy globális buli, és ha valaki megveszi a koffeinnel telenyomott szénsavas, tutti-frutti-ízű borzalmat, nem egyszerűen fogyaszt, hanem jó bulikat szponzorál. Ládaderbiket, idióta röpnapokat, a Red Bull Air Race-t, a cég gyönyörű veterán légijárműveinek bemutatóit, meg persze egy, az átlagosnál jóval lazább arcokból álló, mégis igen sikeres Forma 1-csapatot. (Már kérdés, hogy a csipszadó miatt a felsorolásból nekünk csak az F1 maradt.)

DSC_2768.jpg RBR-122

Dietrich Mateschitz tehát valójában egy igen népes partit üzemeltet, amihez idén megcsinálták a partiszemcsit is. Amikor az első híreket hallottam az új RBR-napszemüvegről, azt hittem, olyasmi lesz majd, mint a TAG Heuer: kimagaslóan jó minőségű, konzervatív dizájnú, drága holmi. Aztán nem az lett. Már a müncheni reptéren nézegettem a szokásos napszemüveg-lerakatomnál, hogy valami nem stimmel; a legtöbb RBR béna műanyag, érdektelen fazonokkal, anyagokkal, nem különösebben jó megmunkálással.

DSC_2770.jpgRBR-122 - csak úgy zubog a sok karbon

Ha jól értelmezem a kollekciót, az RBR-nél megy egy, khm, lakossági vonulat a kevésbé tehetős rajongóknak, 25-30 ezer forint közötti áron. Ezzel az az egy baj van, hogy ennyi ezekért sok. A Chna Martban ha nem is különbeket, de nagyjából ilyen napszemüvegeket kapunk 2-3 ezer forint között. Ez pedig legalább tízszeres túlárazás, lényegesen durvább, mint az energiaital esetében. Ebben szerintem nincs olyan értelemben vett tudomány, mint amikor Mateschitz nem hagyta magát lebeszélni az európai Red Bull árszintjéről, és csak azért is drágán adta. Ezt nem gondolták át, csak valahogy így alakult.. 

DSC_2787.jpgRBR-136

Vannak tehát az olcsók, mellettük pedig az eredeti koncepció szellemében a valódi Forma 1-es autók borításaiból készült karbon keretek és szárak, 50 és 80 ezer forint között. Ezek nem néznek ki rosszul, viszont ennyiért ugye már van TAG Heuer, ami szintén elit autósport, és néhány év alatt napszemüvegben igen hiteles márkává vált. A karbon Red Bull szemüvegek egyébként tényleg könnyűek, de nem igazán kényelmesek - nagyjából olyan őket viselni, mint az ic! Berlin és a Mykita lapszabászati modelljeit. Én utóbbiaknak nagy rajongója vagyok, de tényleg csak páváskodásból veszem fel őket. Viszont a magyar nagydíjra egy RBR-ben kimenni tökéletes páváskodás, azt el kell ismernem. 

DSC_2788.jpg

RBR-136

Ha valaki azt hiszi, minden arany, ami hivatalos Forma 1-vásárfia, az valószínűleg nem látott még mondjuk egy Ferrari merchandising-üzletet. Gagyi pólók, sapkák, mindenféle szar aranyáron. Ezért örültem, amikor megtudtam, hogy a Red Bull a Forma 1-es csapat karbonforgácsait hasznosítja újra a napszemüveg-gyártásban; óriási ötlet, jó poén, és talán néhány kellemes napszemüveg.

DSC_2779.jpgRBR-111

A Red Bull Racing napszemüvegeket Magyarországon az Optic World üzletek forgalmazzák. A Mammutban található optikába betért maga Szujó Zoltán is, aki alighanem a magyar nagydíjra keresett valami megfelelő védelmet. Nézegette a Red Bullokat, elmondták neki, ami a céges anyagokban van, hogy a karbon keretes modellek Vettel és Webber törött autóinak darabjaiból van, mire a kiváló kommentátor elnézően mosolygott; akkora naivitást ritkán lát az ember.

DSC_2780.jpg

DSC_2783.jpg

Magam is kételkedtem a kincstári sztoriban, ezért megkérdeztem a Totalcar.hu szerkesztőségének Forma 1- és Ebay-búvárait. Ők pedig gyorsan végigszáguldottak a hirdetéseken, és azt mondták, az F1-es karbonalkatrészeknek egyáltalán nincs komoly ára, még azoknak sem, amik egy-egy sztár autóján voltak. Egyszerűen túl sok hulladék képződik a versenysportban, és kifutott, két-három éves alkatrészekből igazából egy komplett Forma 1-es autót össze lehetne rakni belátható költségvetésből.

DSC_2785.jpgRBR-162 - ez sosem látta Webbert

Amivel nyilván nem állunk oda esélyesként a rajtrács elejére, de darabra megvan - napszemüvegekké alakítani a levetett karbont tehát egyáltalán nem irreális. Attól még persze lehet kamu, de anyagilag simán hihető, hogy karbon Red Bull napszemüvegek kerete vagy szárai látták már Sebastian Vettelt közelről. Azzal együtt hiába van a Red Bull szép céges brosúrájában több fotó is a cég új napszemüveggyáráról Fischl am See-ben, ahhoz képest túl sok a szárakon a Made In Italy felirat. Olaszországgal semmi baj, 1917. (Persol) óta napszemüveg-nagyhatalom, de ez kissé aláássa az eredeti verziót.

DSC_2761.jpg

MERE001 - nem egészen látom még át a kollekciók és nevezéktan koncepcióját

DSC_2763.jpg

DSC_2764.jpgA cikkszám és a céginformációk rendhagyó módok a szárak élén.


DSC_2765.jpgDSC_2766.jpgBATO-008

 

DSC_2776.jpgDSC_2778.jpgLANI-006

DSC_2795.jpg

RBR-104

DSC_2797.jpgHogy is mondják az autóversenyben az öngólt? (Befigyelt egy Made in China-felirat)

DSC_2798.jpg

RBR-161

DSC_2800.jpgPozitívum a keret színe és a vad foncsor, negatívum, hogy ilyesmit inkább ajándékba kapna az ember, mint hogy kiadjon érte mondjuk 40 ezer forintot.

DSC_2810.jpgBATO-003

DSC_2804.jpg

RBR-134 - egy széles karbon téglalap

DSC_2805.jpg

RBR-134 - a kereten azt a fekete műanyag patentet nem egészen értem.

DSC_2813.jpgRBR-161

DSC_2820.jpgRBR-101

DSC_2825.jpgHARE-004

DSC_2828.jpgRBR-111

DSC_2832.jpg

RBR-133

DSC_2835.jpgMegint ez a fura patent, vagy mi

DSC_2836.jpgRBR-162

DSC_2838.jpgRBR-162

DSC_2840.jpgRBR-101

DSC_2845.jpgRBR-161

A bejegyzés trackback címe:

https://napszemuveg.blog.hu/api/trackback/id/tr805395708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bitov86 2013.07.26. 18:07:51

A műanyag patent érzésem szerint a becsukódó szár és a keret találkozásánál van és mindkettőt védi.

Winkler Róbert 2013.07.26. 19:05:16

@bitov86: Nekem azért furcsa, mert úgy néz ki, mint amin rajta felejtettek valamit.

bitov86 2013.07.26. 19:11:29

Lehet, hogy a leszakadó alkatrészeken kívül a gumimaradékkal is kezdeni kellett valamit a teljes újrahasznosítás jegyében, és a szárvégek elkészítése után még maradt egy kevés:) Amúgy tényleg olyan, mint a mosógépek vagy a hűtők csomagolásán egy távtartó, amire a gyártó sárga címkével ráírja, hogy "Távolítsa el az első használat előtt!"

Sajtoska 2013.07.26. 19:15:12

Kedves Winkler Róbert!
Tudnál segíteni abban , hogy Kimi Raikkönen milyen szemüveg van ezen a képen? (kép: sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/993344_626961753994899_1381539257_n.jpg )Szerintem OAKLEY SHAUN WHITE HOLBROOK POLISHED BLACK 24K IRIDIUM hasonlít vagy talán az is .Választ előre is köszönöm!
Üdv Bence

Winkler Róbert 2013.07.26. 20:15:32

@Veres Bence: Végre egy könnyű kérdés! Szerintem eléggé eltláltad, itt is volt róla szó,

napszemuveg.blog.hu/2013/06/06/oakley

bár furcsállanám, ha egy ekkora reklámértékű fejen egy SW signature szemüveg lenne, ha már egyszer az egész Kimin minden felület úgyis el van adva. De a fényes fekete keret, az iridium lencse, meg az arany O is stimmelnek.

DogTheDog 2013.07.26. 21:58:20

Az RBR132-es eladta a bejegyzest,a tobbit kb megneznem is kar volt.

3ndRush 2013.07.27. 12:21:30

@Winkler Róbert: Neki mindig Gold lencsés napgépei vannak, ezért sem meglepő annyira. És az Oakley fizet neki, de valószínűleg nem annyit, h a nevét adja 1 külön szériához..

Kardos Anikó 2013.07.27. 17:26:31

A patent szerű rész....nem lehet, hogy szétcsavarozhatónak, dioptriázhatónak gyártották le, csak ilyen furán hozták össze?

jimmywhite 2013.07.29. 13:23:57

@Winkler Róbert: A "patent" egy speciális szerszámmal nyitható, így cserélhető a lencse.

Winkler Róbert 2013.07.29. 15:12:23

@jimmywho: Hoppá, akkor tényleg patent, igazából nem is gondoltam volna.

rbalint88 2013.09.20. 14:21:47

gumibogyószörp, made my day. végre használja valaki rajtam kívül is!