RBR 132
Mi a Red Bull lényege cégfilozófiai szempontból? Sok minden. A Red Bull egyfelől prémiumtermék - mármint elméletben, hiszen a cég ugyanazt a gumibogyószörpöt értékesíti négyszeres áron, amit mindenki más. Másfelől a Red Bull egy globális buli, és ha valaki megveszi a koffeinnel telenyomott szénsavas, tutti-frutti-ízű borzalmat, nem egyszerűen fogyaszt, hanem jó bulikat szponzorál. Ládaderbiket, idióta röpnapokat, a Red Bull Air Race-t, a cég gyönyörű veterán légijárműveinek bemutatóit, meg persze egy, az átlagosnál jóval lazább arcokból álló, mégis igen sikeres Forma 1-csapatot. (Már kérdés, hogy a csipszadó miatt a felsorolásból nekünk csak az F1 maradt.)
RBR-122
Dietrich Mateschitz tehát valójában egy igen népes partit üzemeltet, amihez idén megcsinálták a partiszemcsit is. Amikor az első híreket hallottam az új RBR-napszemüvegről, azt hittem, olyasmi lesz majd, mint a TAG Heuer: kimagaslóan jó minőségű, konzervatív dizájnú, drága holmi. Aztán nem az lett. Már a müncheni reptéren nézegettem a szokásos napszemüveg-lerakatomnál, hogy valami nem stimmel; a legtöbb RBR béna műanyag, érdektelen fazonokkal, anyagokkal, nem különösebben jó megmunkálással.
RBR-122 - csak úgy zubog a sok karbon
Ha jól értelmezem a kollekciót, az RBR-nél megy egy, khm, lakossági vonulat a kevésbé tehetős rajongóknak, 25-30 ezer forint közötti áron. Ezzel az az egy baj van, hogy ennyi ezekért sok. A Chna Martban ha nem is különbeket, de nagyjából ilyen napszemüvegeket kapunk 2-3 ezer forint között. Ez pedig legalább tízszeres túlárazás, lényegesen durvább, mint az energiaital esetében. Ebben szerintem nincs olyan értelemben vett tudomány, mint amikor Mateschitz nem hagyta magát lebeszélni az európai Red Bull árszintjéről, és csak azért is drágán adta. Ezt nem gondolták át, csak valahogy így alakult..
RBR-136
Vannak tehát az olcsók, mellettük pedig az eredeti koncepció szellemében a valódi Forma 1-es autók borításaiból készült karbon keretek és szárak, 50 és 80 ezer forint között. Ezek nem néznek ki rosszul, viszont ennyiért ugye már van TAG Heuer, ami szintén elit autósport, és néhány év alatt napszemüvegben igen hiteles márkává vált. A karbon Red Bull szemüvegek egyébként tényleg könnyűek, de nem igazán kényelmesek - nagyjából olyan őket viselni, mint az ic! Berlin és a Mykita lapszabászati modelljeit. Én utóbbiaknak nagy rajongója vagyok, de tényleg csak páváskodásból veszem fel őket. Viszont a magyar nagydíjra egy RBR-ben kimenni tökéletes páváskodás, azt el kell ismernem.
RBR-136
Ha valaki azt hiszi, minden arany, ami hivatalos Forma 1-vásárfia, az valószínűleg nem látott még mondjuk egy Ferrari merchandising-üzletet. Gagyi pólók, sapkák, mindenféle szar aranyáron. Ezért örültem, amikor megtudtam, hogy a Red Bull a Forma 1-es csapat karbonforgácsait hasznosítja újra a napszemüveg-gyártásban; óriási ötlet, jó poén, és talán néhány kellemes napszemüveg.
RBR-111
A Red Bull Racing napszemüvegeket Magyarországon az Optic World üzletek forgalmazzák. A Mammutban található optikába betért maga Szujó Zoltán is, aki alighanem a magyar nagydíjra keresett valami megfelelő védelmet. Nézegette a Red Bullokat, elmondták neki, ami a céges anyagokban van, hogy a karbon keretes modellek Vettel és Webber törött autóinak darabjaiból van, mire a kiváló kommentátor elnézően mosolygott; akkora naivitást ritkán lát az ember.
Magam is kételkedtem a kincstári sztoriban, ezért megkérdeztem a Totalcar.hu szerkesztőségének Forma 1- és Ebay-búvárait. Ők pedig gyorsan végigszáguldottak a hirdetéseken, és azt mondták, az F1-es karbonalkatrészeknek egyáltalán nincs komoly ára, még azoknak sem, amik egy-egy sztár autóján voltak. Egyszerűen túl sok hulladék képződik a versenysportban, és kifutott, két-három éves alkatrészekből igazából egy komplett Forma 1-es autót össze lehetne rakni belátható költségvetésből.
RBR-162 - ez sosem látta Webbert
Amivel nyilván nem állunk oda esélyesként a rajtrács elejére, de darabra megvan - napszemüvegekké alakítani a levetett karbont tehát egyáltalán nem irreális. Attól még persze lehet kamu, de anyagilag simán hihető, hogy karbon Red Bull napszemüvegek kerete vagy szárai látták már Sebastian Vettelt közelről. Azzal együtt hiába van a Red Bull szép céges brosúrájában több fotó is a cég új napszemüveggyáráról Fischl am See-ben, ahhoz képest túl sok a szárakon a Made In Italy felirat. Olaszországgal semmi baj, 1917. (Persol) óta napszemüveg-nagyhatalom, de ez kissé aláássa az eredeti verziót.
MERE001 - nem egészen látom még át a kollekciók és nevezéktan koncepcióját
A cikkszám és a céginformációk rendhagyó módok a szárak élén.
BATO-008
LANI-006
RBR-104
Hogy is mondják az autóversenyben az öngólt? (Befigyelt egy Made in China-felirat)
RBR-161
Pozitívum a keret színe és a vad foncsor, negatívum, hogy ilyesmit inkább ajándékba kapna az ember, mint hogy kiadjon érte mondjuk 40 ezer forintot.
BATO-003
RBR-134 - egy széles karbon téglalap
RBR-134 - a kereten azt a fekete műanyag patentet nem egészen értem.
RBR-161
RBR-101
HARE-004
RBR-111
RBR-133
Megint ez a fura patent, vagy mi
RBR-162
RBR-162
RBR-101
RBR-161