Most egy ideig hanyagolom a témát, mert tartsunk mértéket, de addig gyorsan összeszedem a Persolról azokat a dolgokat, amiket mindenki tud.
Dick Dastardly, az első rajzfilmsztár Persolban
- A céget 1917-ben, Torinóban alapította egy Giuseppe Ratti nevű fotós, hogy minőségi napszemüvegekkel lássa el az elsősorban pilótákból és autósokból álló úri célközönséget. Az első Persolok olyasmik voltak, mint amit a Flúgos Futamban viselt Gézengúz Guszti: gumipertlis, az arcra rásimuló kaucsukbetétes, sötétített üveges konstrukciók. Nem hiszem, hogy valaki hordott ilyet utcára, bár el tudom képzelni, hogy egy 1918-as, torinói Lakatos Márk simán.
- A Protector névre keresztelt szemüveget olasz légierő és a hadsereg több egységénél is rendszeresítették, legalábbis pilótáknál, motorosoknál és autós különítményeknél, hiszen akkor még a legtöbb autó kabrió volt.
- A Persol nem személynévből származik, Ratti optikus tehát nem volt egy egomán illető, de a névadási fantázia sem volt erőssége: per il sole, napra, hát ebből lett a brand. Mentségére szolgáljon, hogy olaszul a legbanálisabb hülyeségek is jól hangzanak, gondoljunk például a Maserati Quattroportére, ami egyszerűen négy ajtót jelent.
- 1927-ben a svájci hadseregben is rendszeresítették a Persol Protectort. 1931-ben szabadalmaztatták a Meflecto rendszert, ami a mai 649-es Persolban is működik: a szárakban apró, rugós fémcsuklók vannak, így fejmérettől függetlenül kényelmesen hordható. Szerintem speciel nem sok értelme van, mert idővel úgyis enged az a keret a nagy fejünknek, a belső rugózású szár pedig elfelé áll a fejünktől, de technikailag azt kell mondanom, le a kalappal.
A Dictator a 30-as évek Olaszországában jól csengő márkanév volt, balról a Meflector-rendszer
A Meflecto rendszer fejlesztése a 30-as évek végén jutott a csúcsra, amikor az orrnyergünk feletti részt is enyhén flexibilissé tették, hogy más galaxisokból érkezettek fejére is rásimuljon. Alighanem ez vezetett a későbbiekben az összecsukható, Steve McQueen-féle 714-es napszemüveg feltalálásához.
Előre kard, hátra lándzsa - Ratti imádta a misztikus-kardozós témát
A 40-es évekre forrja ki magát a Persol lándzsás-kardos emblémája, ami azóta is ott van a szár és a keret találkozásánál. A leghíresebb Persol talán a 649-es. Ja, igen, Ratti tényleg nem volt egy névadás-mániás. Terméknek számot adni névként hülyeség, de hát ez van. A 649-est tehát 1957-ben mutatták be, 1961-ben vált igazán híressé, amikor Marcello Mastroianni ilyet hordott a Válás olasz módra című filmben.
1962-ben a Persol a NASÁ-nak is megkezdte a beszállítást, 1995-ben pedig megvásárolta a Luxottica Group, hogy a Persolok ugyanabban a gyárban készüljenek, mint a Luxottica népszerűbbik brandje, a Ray-Ban. Nem tudom, Marcello Mastroianni mennyire világ-ikon, azt gyanítom, inkább európai. Az amerikai ikon Steve McQueen, akiről valahol azt olvastam, a Thomas Crown ügy forgatásán nem szponzorációs alapon viselt 714-es Persolt, hanem egyszerűen ezt választotta, és slussz.
Igaz, a slusszban az is benne volt, hogy kék üveget kér bele, így természetesen a Persol is kiad időnként ilyen évfordulós szériákat. McQueen Persolban van a svájci határátkelésen, amikor a tökéletes bűntényből származó lóvét exportálja, Persolban ül az utasszállítón, Persolban hozza a frászt Faye Dunaway-re egy V8-as hangon üvöltő buggyban a tengerparton, és Persolban loopingol (bukfenc) a vitorlázógépével. További érdkesség a legendás filmben, hogy a 60-as évek hollywoodi sztenderdje szerint McQueen és partnernője ketten együtt sincsenek 50 kiló. McQueen egyébként civilben is szívesen hordta a 714-est, ami aztán egy aukción 70 ezer dollárért kelt el.
A Persol csak a 90-es években ment rá érdemben a női vásárlókra, de akkor olyan nagyágyúval vette őket célba, mint Ornella Muti (ilyen képet nem találtam). Korábban állítólag Greta Garbo is Persolt hordott, de ő már tényleg annyira diszkréten csinálhatta, hogy a róla készült papírkép továbbra is szkennelésre vár.
Cary Grant, Eva Marie Saint, és valószínűleg egy Persol
Hálás netes vitatéma, mi volt Cary Granten Alfred Hitchcock egyik legjobb filmjében. Az Észak-északnyugatra számos jelenetében kulcsszereplő a Persol (vagy Ray-Ban), mert Grant, aki egy szerencsétlenkedésből kifolyólag gyilkosság gyanújába keveredik a New Yorki ENSZ-székházban, ezzel próbálja álcázni magát. Egy vasúti pénztáros még be is szól neki a bringa miatt, ráadásul amúgy is felismeri az újság címlapjáról.
George és egy 2243-as
Az Ocean’s 13 eleve egy remake folytatásának folytatása, tehát nem érdemes neki sok figyelmet szentelni, de ha valaki esetleg nem látott még Persol 2243-ast, Clooney fején megnézheti.
Tuskó Danny és egy 2720-as
Luxusmárkák valóságos árverést rendezhetnek, ki kerül be az aktuális James Bondba, persze a Bond nem a luxusra garancia, csak a tőkeerős hirdetőre. A Ford például ilyen, így a Casino Royale-ban mutatták be anno a jelenleg kifutófélben lévő Mondeót, vagy a Quantumban a Fiestát, nesze, apám, luxus. Az újhullámos türhő, Daniel Craig bemutatkozása alkalmából Bond taplóságát egy 2720-as Persol próbálja enyhíteni, mérsékelt sikerrel.
Egyébként kezdek gyanakodni, hogy a persolos nómenklatúrában a 2-essel kezdődő négyjegyű számok a téglalap-kereteket jelölik. Bezzeg Pierce Brosnan, aki még nem egy két lábon járó kapanyélként alakította Bondot, 2672-es Persolt viselt Die Another Day-ben. A modellt a Persol kifejezetten Brosnanhez és a James Bond-sorozathoz tervezte, és ennek a szárában is a Meflecto-szabadalom adja a flexibilitást. Aztán persze a napszemüvegbuzéria furcsa fintoraként az Abba-musicalben már abban a 2720-asban szuttyongatta Meryl Streepet, amiben Bond-utódja, Craig a Casino Royale-ban mentette meg a világot.