Igen: Afrikában meg éheznek. Addig is nézzük, milyen klasszikus hibákat érdemes elkerülni, ha jót akarunk.
Nem rugózik kifelé a szár
Érdemes megnézni vásárlás előtt, mi van, ha kifelé feszítjük a napszemüveg szárait. Ha a szár erős, és nem rugózik kifelé, egyrészt nehezebben vesszük fel. Ha pedig a keret, és a csatlakozási pont is erős, úgy járhatunk, mint a Spy aviátorával: a Wilshire nevű modellben fél év után annyi feszültség keletkezik, hogy a polikarbonát lencse egyszerűen elreped. Vékonyabb szárnál, ami el tud hajlani, mindez persze már nem akkora probléma.
A szár vége beleér a lencsébe
Hihetetlen, mennyire gyakran fordul elő ma is, akár a legdrágább márkák modelljeinél is. (A képen egy kamu Ray-Ban látható, valódi Aviatorral ilyesmi nem fordul elő.) Felpróbálás után ezt is ellenőrizni kell. Nem azt mondom, hogy erőszakkal feszegessük oda a szár végét, de azért nagyjából látszik, elég hosszú-e a szár, hogy már önmagában a keret meg tudja akadályozni, hogy összekaristolja a lencse belsejét. Halmozottan veszélyeztetett sok Oakley, hiszen a vásárló azt hiszi, a puha tok megvédi a terméket, elvégre csak tudja a gyártó, mint csinál, aztán mégsem (ld. két ponttal lejjebb).
Nincs orrpad, és ezzel nem számoltunk
Felpróbáltuk az optikában, aztán esetleg hazamentünk, aludtuk rá néhányat, és fejben még mindig jól áll, úgyhogy visszamegyünk. Megint felpróbáljuk: állat. Megvesszük, boldogan parádézunk benne. Valaki aztán egyszerre csak ránk szól, hogy ferdén áll, esetleg túl magasan van, vagy magunk vesszük észre, hogy néha pislogáskor hozzáér a szempillánk. Csupa rettenetes first world problem.
Persol 649 - egyszerűbb az orrunkat utánaállítani
Mindezeken egy optikus könnyen segít, feltéve, hogy a napszemüvegnek van állítható orrtámasza. Igazából magunk is tekergethetjük, ha van hozzá való pici fogónk, de érdemes olyanra bízni, aki csinált már ilyet. Alapértelmezésben ugye egy optikus, aki, ha nála vettük a szemüveget, nyilván fél perc alatt zokszó nélkül megcsinálja nekünk a finomhangolást. Ha mondjuk Ray-Ban Aviatorról van szó. Ha ellenben mondjuk Wayfarerről, akkor egyszerűen nincs mit tekergetni. Állítható orrtámasz nélküli napszemüvegeket tehát vásárlás előtt hosszabban érleljünk.
Ray-Ban Aviator állítható orrtámasszal
Wayfarernél legfeljebb reszelővel tudunk alakítani a formán
A Ray-Ban klasszikusok között persze van megoldás. Ha valaki Wayfarer-szerű fazont szeretne állítható orrtámasszal, a Clubmaster csak rá vár.
Elhisszük, hogy a puha tok elég
Nem elég. Ha nem olyan, mint mondjuk az Oakley Fives, és nem pattan ki a szár, amikor ráülünk, bármi, mondom bármi megtörténhet. Utólag nehéz megmondani, ki találta fel, hogy a napszemüvegekhez nem kell kemény tok, elég egy mikroszálas nejlonzokni-féleség. Én az Oakleyra gyanakszom. Az üzleti modell zsenialitása, hogy a puha tok egyben törlőkendő is. Sőt: nem is szabad mással törölni, mert ki tudja, milyen katasztrófa lehet belőle. Az Oakleynál egy ideig ki is volt találva, hogy akár egy ráülést is kibírjon a napszemüveg; a szár kipattant a keretből, visszapattintottuk és kész. Valójában nyilván csak arról szólt az egész, hogy megspórolják a kemény tok árát.
Számtalan szituáció van, amikor a puha tok kevés. Utazásnál a táskában összenyomódik, a dzsekink zsebében megnyomorodik, a kesztyűtartóban véletlenül rárakunk valami keményet, és összetörik. Van, akinél belefér, hogy ad egy törlőkendőt és puha tokot egyben, a kemény tok mellé (Maui Jim). A notórius keménytok-szkeptikus márkák modelljei mellé érdemes szerezni egy kemény tokot is.
Olcsó Ray-Ban az internetről
A legjobb kérdés, hogy kép alapján miről ismerni fel a kamu napszemüvegeket. Ebben ugye az a vicc, hogy a hamis napszemüvegeket általában a gyártó oldaláról lopott képekkel hirdetik, hiszen ugye minek költenének saját fotókra. Van persze saját fotós hamisnapszemüveg-webáruház is, a viszonylag új oakley-hungary.com, ami a teljes illegalitásban működik, hiszen a kapcsolat menüpontból nem tudjuk meg, kik ők és földrajzilag merre találhatók, csak az emailcímünket küldhetjük el egy anonim formra.
Nekik saját fotóik vannak, látszik is rajtuk a tükröződésben, meddig tartott a fotósátor. 7500 forint körül árulnak Oakleykat, és a dizájn első ránézésre egész hivatalosnak tűnik, mert hivatalos plakátfotókat is felhasználtak hozzá. Csábító az ár a hivatalos 40 ezer+-hoz képest, és nehéz valakinek elmagyarázni, hogy márkás napszemüveg 20 ezer forint alatt egyszerűen nem létezik, az is valami régi, nem keresett modell lehet, Oakleyból meg még nem is nagyon láttam ilyet. Magyarországon előírja a törvény, hogy webáruház mellé kötelező rendes boltot is üzemeltetni. Napszemüvegből az ilyen elég ritka, bár létezik. De nincs nekik 7500 forintos Oakley-juk.
7500 forintos Oakley, Ray-Ban, vagy hasonló márkás napszemüveg nem létezik. Nincsen. Esetleg lopott, de az meg nem új. Lehet esetleg hozzá valami fantáziadús kerettörténet, mint a rosszarcú, pufók kiscsávóké, akik a plázafolyosókon bolyongva azzal kínálják az olcsó, valódi parfümöt, hogy lopott, ergo eredeti. Hiszen ugye, ők cigányok, tehát kinézzük belőlük. Bár lehet, hogy ezt a kerettörténetet kicsit túlgondolom, és ők valójában nem is tették bele dupla csavart. És az a parfüm valójában egyszerűen csak hamis.
Az ilyen hamisnapszemüveg-webáruházakkal kapcsolatban az is érdekelne, hogy küldenek-e egyáltalán valamit, mert Thaiföldön és Kínában kifejezetten kerestem a hamis napszemüveget, de szinte csak a Ray-Ban-re vannak ráállva, abból is csak Aviator és Wayfarer van. Hogy ezekre, meg mindenféle más nyomorult keretre ráragasztgatnak egyéb márkajelzéseket, az nálam nem rendes hamisítás, csak gányolás. Szóval ez a sok Oakley-fazon talán nem is létezik, egyszerűen benyelik a pénzt.
Lehet persze hamis napszemüveget venni mondjuk 3-4 ezer forintért, ha hamis-szinten nagyon jó, Kínában vagy Thaiföldön, de az is inkább szuvenír, mint napszemüveg. Na jó, megtörtem: ha összejön a posztra 200 Facebook like, megspendírozok 7500 forintot egy Oakleyra, valamelyik ritkábbra, amit tényleg életszerűtlen, hogy hamisítanának.
Hómezőre, vagy vitorlázáshoz átmenetes lencse
Az átmenetes lencse csodálatos találmány, a mindennapi élet legtöbb területén: a horizont, vagy a szemmagasság fölött sötétebb van, alatta világosabb.
Átmenetes Jimmy Choo, nem vízisportokhoz
Ha mondjuk autóban ülünk, egy átmenetes lencsében jól látjuk a műszerfalat, ha vonaton ülünk, vagy a szabadban egy padon, tudunk olvasni, menet közben zavartalanul nézhetünk a lábunk elé. Havon és vízen viszont irtózatos fénymennyiség érkezhet alulról, és ott egy átmenetes lencsében szinte kisül a szemünk. Vitorlázni, horgászni, világos beton- vagy murvaplaccon sok időt tölteni átmenetes lencsében igazi kínszenvedés - ezekhez találták fel a polarizált lencsét.
Extrém példa a vízparti vagy hómezős használatra a Maui Jim rendszere, ami valójában nem a középső sávban sötétebb, hanem alul és felül ver vissza több fényt, de belülről nagyjából egyforma a látvány.