1963, tombol a hidegháború, a kémkedés fénykora. Amelyik sztájliszt azt állítja, nem adná el az anyját is, hogy ilyen filmben dolgozhasson, hazudik. Guy Ritchie-nél még a rosszabb filmek is épp elég jók, de a stílusra talán még sosem ment rá ennyire. Fantasztikus munka, egy óriási rakás eye-candy, dramaturgiailag is jól megalapozva.
Nagyjából így kell helyszínelni, kellékezni, öltöztetni, világítani. És ügyelni az apróságokra: mindig látszik, ha egy filmben spóroltak a jelmezekkel, és molyrágra, vagy legalábbis naftalinszagú, jelmezkölcsönzői cuccokban vannak a mellékszereplők. Kellenek még korhű hajak, meg hajkozmetikumok, és persze korhű világítás, meg persze színhőmérséklet, és kész; a sztori rögtön másodlagos, hiszen másodpercről másodpercre hatalmasat üt a látvány.
Itt van például egy narancs Joanna Johnston-ruci. A tervező gyakran dolgozik filmekben, mint a Forrest Gump, vagy az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag.
Jó cuccok, nyilván. És ha már ruha, illetve kellék, a napszemüveg talán a legkényesebb kérdés. Nem elég, ha korhű, de jól is kell kinéznie, és illeszkedni a szetthez. További csavar, hogy az UNCLE napszemüveg-részét nem adták el lábon a Luxotticának, tehát lehet, hogy van benne Ray-Ban, de nem igazán látszik. Érdekes, hogy a legutóbbi Tom Cruise-film is egy viszonylag ismeretlen napszemüveget tartalmazott. Na, szóval az UNCLE napszemüvegei sem mamutoktól származnak, legalábbis azok, amik viszonylagos biztonsággal azonosíthatók.
Thierry Lasry Bowery 1001
A vicces, enyhén Prada-kerek bagolyszemcsi a brit Henry Holland terméke. A cégnél a felsőruházat a fő csapásirány, elég atom cuccaik vannak, és a 3-4-500 fontos ársáv azt is garantálja, hogy kevés jöjjön szembe, lehalábbis amíg le nem koppintja a H&M (jövő hét). A napszemüvegeik java része már kevésbé drága, 120-150 font között vannak, ami persze még mindig a Ray-Ban teteje, és a Luxottica drágább márkáinak alja. Az UNCLE-be nem az új kollekcióból válogattak, Ezt viselni történetesen iszonyú lehet, hiszen maga a lencse viszonylag kicsi, és mellette szemből, körkörösen süt be a nap, úgyhogy ha valakinek fél perc alatt megfájdul a feje egy ilyenben, az nem az ő hibája.
Alicia Vikander fekete kerek napszemüvege, amit a fehér kalapos (Eric Javits) szetthez hord, Thierry Lasry Milfy 101-ese. De nem is ez a lényeg, hanem hogy ott, ahol a trendekben a passzátszelet fújják, nagyon megindult a kerek. Főleg nőiben. Az UNCLE készítői közben a korhűségnek is adtak, hiszen kihagyták a 80-as éveket, és a Gatsby fazont, meg a Ray-Ban Round Metalt, de azért ha valakinek mostanában Olaszországban van dolga, és mondjuk üldögélnie kell egy kicsit Fiumicinón, az látja, hogy odaát már mindenki vagy Gastyt, vagy valamin kerek fazont hord. Kifut végre a Wayfarer?
Az összeállítás minden bizonnyal leghülyébb nevű márkája Magyarországra is szállít, a webshopban forintban megadott árakkal, szintén elég jó ruhákkal, időnként egész elfogadható árakon. A képen látható női napszemüveg gyártója, Max Azria egyébként tunéziai születésű gazdasági bevándorló, ma 66 éves, és párizsi székhelyű cégének húsz brand-je van, közülük egy a BCBG, ami a bon chic, bon genre rövidítése, Azria pedig rengeteg hírességet öltöztetett már Angelina Jolie-tól Sharon Stone-on át Alicia Keys-ig. És kissé formabontó módon heteroszexuális, hat gyermek apukája, ráadásul mind egy anyukától, a feleségétől van, aki a cég kreaitív igazgatója.
Ez itt egy orbitális "passz". Van, aki az amerikai, taktikai, paintball és egyéb védőfelszereléseket gyártó Bobsterre gyanakszik, és azt mondja, ez egy Night Hawk, de az az egy biztos, hogy nem. Már a lencse sem stimmel, még kevésbé a nyereg feletti embléma. Én még a Belstaffra gyanakodtam volna, ami a sztároknak, illetve a gazdag embereknek gyárt felesleges, jól kinéző dolgokat kurva drágán, de náluk sem találtam. Zárjuk legalább sikerélménnyel: szerencsére azt tudjuk, mi van Hugh Grant-en.
Oliver Peoples Wilder Taupe.