Léteznek visszafogott, vagy kulturáltan avantgarde márkák, de a Versace nem tartozik közéjük. Mit mondhatunk egy ilyenre, ha nem akarjuk sértegetni, mert egyébként is kedveljük? Megvan: büszke!
(a felső képen egy VE 2119-es)
Medúzafej minden mennyiségben
Nem is annyira a visszafogottságról van itt szó, hiszen a Prada is gyárt olyan napszemüvegeket, melyektől kisiklik egy mit sem sejtő gyorsvonat, de a Pradákon alig látszik a márkajelzés. A Cutler And Grossokon meg általában nincs is. A Versace napszemüvegein ellenben rendszerint akkora a branding, hogy az embléma még akkor is elégséges árnyékot tartana, ha az üveget kifelejtenék a keretből.
VE 4221 - A Versace szerint 2012-ben visszajön a hullám-motívum.
Úgy is fogalmazhatunk, hogy a Versace mentes az évszázados kulturális ballaszttól, ami konzervatívvá, vagy kicsit visszafogottá tehetné: Gianni Versace 1978-ban alapította. Gyorsan sikeres lett, és a márka úgy is őrzi értékét, hogy az alapítónak alig két évtized jutott az építkezésre: 1997-ben lelőtték egy yachton. A tettes egy sorozatgyilkos, Andrew Cunanan volt, aki három hónap alatt öt embert ölt meg, aztán végzett magával is. Hogy miért tette mindezt, máig rejtély, eredetileg ugyanis arra gyanakodtak, hogy egy pozitív AIDS-teszt miatt kezdett ámokfutni, de aztán a holtteste vizsgálatakor AIDS-negatívnak bizonyult.
4197 - az elegancián belül elég extrém, kicsit a Joop 87143-asra hasonlít. Illetve valami ilyesmije 2012-ben majdnem minden komolyabb cégnek van.
Versace sokáig nem foglalkozott napszemüvegekkel, aztán Leonardo Del Vecchio, akit emlegettünk már a Bulgari-posztban, meggyőzte Giannit, hogy vétek lenne kihagyni ekkora piaci lehetőséget. Gyorsan felállt a Versace mindenféle almárkája, az Atelier Versace, a Versace Couture, a Versace Sports (2008-ban megszűnt), a Versece Collection és a Versus, nem beszélve a Versace Jeans Couture-ről. És akkor még a cég egyik legnagyobb sikeréről, az órákról nem is beszéltünk.
VE 4222 - a Ray-Ban Clubman Versace-változata, átmenetes lencsékkel.
Gianni Versace halála után húga, Donatella lett a főtervező. Már korábban is ő vitte a Versacén belüli Versus vonalat, és tulajdonképpen ő volt az az úttörő, aki feltalálta, hogy a divatbemutatókon modellek mellett hírességek prezentálják az új ruhákat. És Donatella valószínűleg ugyanahhoz a plasztikai sebészhez jár, mint Mickey Rourke, hiszen még csak 56 éves, de már régóta keményebben néz ki, mint Geronazzo Mária.
Versace annyira hitt a celebekkel történő reklámozásban, hogy Elton John, Jennifer Lopez, Beyoncé és Axl Rose mellett a néhai Diana hercegnőt is megkínálta egy egymillió fontos reklámszerződéssel. Amit persze Diana elutasított, mert nem akart divatbemutatókon fellépni, ami pedig benne foglaltatott a szerződéstervezetben. Volt viszont egy-egy évig a Versace arca Madonna, Ashton Kutcher, Demi Moore, Britney Spears és Christina Aguilera is. A nevek alapján nem igazán tudnék rájönni, mi az üzenet, túl azon, hogy ezek közül mindegyik nagyon híres. Az egységes stílust viszont nagyon nem látom.
VE 4219 - kicsit olyan, mint egy monogramos Luis Vuitton-táska: van benne némi ukránkurvás utóíz, miközben még az is lehet, hogy maga a termék igazi. De végül is nem mindegy?
VE 2125 - egy visszafogottabb női modell: a szár végéből kikukucskál néhány Swarowski.
VE 4509 - innen még nem látunk semmi különöset.
Innen már elhisszük, hogy egy gumikesztyű ihlette (a gyár tényleg ezt állítja).
VE 4226, terepszínű Wayfarer-féle férfiaknak.
VE 4223 - ha lenne rajzfilmekben termékelhelyezés, WALL-E-ra biztos ilyet adnak.
4213 - felteszem, női
VE 4198, melyet a labirintus ihletett.
A Versace a Bulgarival ellentétben inkább csak embléma-szinten nyúl vissza az ókori görög-római művészethez. A Versace ikonja a Medúzafej: egy nő, kígyókkal a hajában. Jól néz ki, de ideológiailag számomra kissé ingoványos: Medúza feje ugyanis a görögöknél a dermesztő rondaság szimbóluma volt. Medúza két testvérével együtt eredetileg gyönyörű lány volt, de mivel megbántották Athénét, a sértett olyan csúnyává változtatta őket, hogy aki rájuk nézett, kővé dermedt. Később aztán Perszeusz levágta Medúza fejét, és Athénének ajándékozta, aki viszont pajzsára, az Égiszre erősítette, amivel gyakorlatilag feltalálta a pszichológiai hadviselést.
Ezt a szép, női túlméretes Versacét alighanem a 60-as évekbeli járólapok ihlették.