A gusztusos tárgyak versenyén mindenképpen az élmezőnyben van az Etnia Barcelona helye. Egyszerűen gusztusos, és kész, maga a dizájn köznapi értelemben nem nagy megfejtés, hiszen csak három fazonjuk van, és az egyiket már meg is mutattuk.
A személytelenség öl - az Etnia szlogenje egy kirakaton
A cég 2001-ben indult Spanyolországban, egyetlen bolttal és területi képviselővel. Az alapító, David Pellicer a családi vállalkozást vette át, optikusi és gyártási tapasztalatai tehát voltak gazdagon. Ma már nehéz visszagondolni, milyenek is voltak 2001-ben a napszemüvegek, de az Etnia Barcelona gyári honlapja szerint a márka épp a korabeli, fekete-barna, illetve általában is színtelen napszemüveg-trenddel indult szembe. Az Etniák tehát színesek voltak, ahogy a is azok, igaz, ez már nem annyira kirívó, mert épp idén már a legnagyobbak is jelentkeztek ereszd el a hajam jellegű színösszeállításokkal.
2006-ra az Etnia felsorolhatatlanul sok országban volt jelen, és a barcelonain kívül van irodája Hong Kongban és Miamiban is. Ha már az Etnia ennyire ráment a színekre, megállapíthatjuk, hogy a formákra kicsit kevésbé. Az optikai kereteikre ez nem igaz, de napszemüvegből összesen három fazonjuk van. Ez a három itt: a kerek (fent), a cica (jobbra) és a szögletesebbik (balra).
És mivel csak három a fazon, talán az sem okoz nagy kavarodást, hogy a háromféle formának nincs saját neve; minden Etnia Barcelona szárán az szerepel a név rovatban, hogy paris tokyo, de cikkszám-fetisiszták is megtalálják a számításukat. A felső két szár a kerek Etniáké (AF280), ez amolyan Yoko Ono-utánérzésnek van szánva. Az alsó a szögletesé (NH 206), ami a 80-as évek népszerű, korabeli képernyőfazont idézi, a cicát pedig maga a gyártó is deklaráltan a hipszter közönségnek szánja, cikkszáma JL 406. Köszönöm, hogy elmondhattam.
Tehát inkább színek, mint formák, és leginkább anyag, amiről az Etnia szólni akar. Optikai kereteik háromféle anyagból készülnek, az acetáton kívül van titán és fém keret, napszemüvegeik viszont kizárólag acetát kerettel készülnek, ahhoz pedig a gyári honlap egy teljes termelési regényt mellékel, de mivel kicsit kaotikus, most nem is találom, úgyhogy a magyar forgalmazó honlapját linkelem;
"Az Etniát úgy állítjuk elő, hogy a gyapot és az aceton por állagából masszát hozunk létre, ekkor adjuk hozzá a színeket, különböző nyomás-folyamatokkal pácoljuk, vágva és laminálva meghatározott formákat hozunk létre, majd ezeket a préselt blokk-formákban 12 hétig érleljük. Amikor a blokkokat eltávolítjuk, a kívánt mérések után a formákat kiszabjuk. Ezekből az acetát lapokból alakítjuk ki a frontrészt és a szárakat. (Az acetát az egyetlen műanyag, ami nem kőolaj bázisú. Legtöbbször gyapot alapú.)"
Az eredeti leírásban ennél sokkal durvább dolgok voltak, nem is igazán értettem a tetraéder alakú kockákkal hengerelést, vagy mit, de a 12 hetes érlelés is épp elég bizarr. Az acetát egyébként amúgy is jó minőségű anyag, érezni rajta, hogy nem mezei plasztik, és ennél igazából az EB keretei sem tudnak többet.
Szerkesztőségünk igen meglepődött, az Etnia Magyarországon is kapható, bár egyelőre csak egy helyen, a budapesti Ráday Optikában - a fotók is ott készültek.
Visszafogott branding a szárakon - az Etnia Barcelona ritka kulturált termék, ami semmilyen szempontból nem feltűnő, viszont amúgy alulról, diszkréten igen erős minőségérzet-impulzusokkal lát el. Jó fogdosni, na.
Az XL inkább afféle laikus-tájékoztató, hiszen minden lényeges adat ott van milliméterben. (A napszemüvegek méretjelzéseiről bővebben itt.)