Folytatódik a retró, a Ray-Ban egyre mélyebbre túr a zsákba, ami a 60-as évek legendáit tartalmazza. Emellett 8-assal kezdődő cikkszámmal egyre több lesz a karbonkeretes ultrakönnyű modell. Az árdrágítást pedig úgy csinálják, hogy bizonyos modelleket csak tartalék lencsékkel vehetünk meg.
2012-re úgy tűnik, nem egyetlen gyártó, a TAG Heuer technó különcködése lesz a karbon keret és szár, de a Ray-Ban is egyre nagyobb erővel nyomja az ilyen szuperkönnyű konstrukciókat. Nem teljesen új az anyag a márkánál, másfél éve kísérleteznek karbonnal, de én most vehettem először kézbe egy 8310-est. Tényleg jó könnyű, legközelebb viszek mérleget is, mert néhány gramm többet mond ezer szónál.
RB 8310
Inkább mutatok egy idei, illetve 2011-12-es karbon Ray-Ban, a 8305-öst. Kicsit neós, kicsit morfeuszos, viszont kényelmes és rettenetesen könnyű. Nem akarom rontani a TAG Heuer boltját, de kapaszkodniuk kell, ha erre a témára kicsit jobban ráfekszik a Ray-Ban. Ha valakit bővebben érdekel a téma, a 8-assal kezdődő cikkszámokat nézze, az a Ray-Bannél a karbon.
Ha kíváncsi a technikai részletekre, kérem tekintse meg a következő agymosó videót a Ray-Ban Youtube-csatornájáról:
Ennyit a modernitásról, most nézzünk egy klasszikust.
Visszatér a Meteor - ősi Ray-Ban szokás, hogy az ikonikus modelleknek van rendes neve is. Elsőre a Meteor engem legszörnyűbb rémálmomra, a Wayfarerre emlékeztet, de ez kicsit retróbb. Amatőr napgép-szpotterek a felső vonalról különböztethetik meg a kettőt: a Meteoron az orrnyeregnél valóságos szakadék van, a Wayfarer felső vonala sokkal egyenesebb. Ezzel a világos cirmos acetát kerettel tulajdonképpen tetszik is.
RB 4168, alias Meteor
Egy kis jó női retró, szintén a 60-as évek stílusában, de az átlátszó kék keretnek köszönhetően talán kevésbé szájbarágósan.
RB 4167 finom formával, visszafogott szép részletekkel
És egy 4167-es feketében, csak a miheztartás végett
A 4167-es természetesen nem egy ikon, csak szép, de a Ray-Ban azért nem csak az uniszex mezőnyben (Aviator, Wayfarer) kínál ikonokat, hanem szigorúan nőknek is. 2012-ben, ha nem tévednek az ágazati jósok, menni fog a rockabillys-pin up girlös Laramie is, az amerikai postáskisasszonyok kedvelt kiegészítője a 60-as években.
RB 4169, más néven, illetve egyáltalán, néven: Laramie
Ikonokat általában acetátból készítenek, kivéve persze a New Wayfarert. A Laramie szép darab, kíváncsian várom, milyen szetthez veszik majd fel a lyányok. További szezonális újdonság, hogy valamiért nagyon le akarják tolni a torkunkon a cserélhető lencsés napszemüvegeket. Én vagyok hülye, hogy nem értem ebben a lényeget, vagy a Ray-ban akar túl sokat keresni egy-egy kereten? Esetleg mindkettő?
Egy 4173-as cirmosban
És ugyanaz a cserélhető lencsés félkeret feketében
Lazításnak mutatok még egy nagy visszatérőt: újra itt a Shooter. A Shooter úgy jön létre, hogy először nincs semmi, csak Isten szelleme lebeg a vizek felett. Aztán lőn fényesség, hozzá napszemüveg, megszületik az Aviator: egy száraz légy-keret. Ha az Aviator fölé egy gyöngyház fényű műanyag pálcikát raknak, az már nem Aviator, hanem a Torrente felügyelő által is favorizált Outdoorsman. És ha az Outdoorsman orrnyerge fölé kerül egy karika is, megkapjuk a Shootert. Klasszikus: ilyen volt például Johnny Deppen a Félelem és reszketésben, szóval igazi 70-es évek eleji retró.
RB 3138, a Shooter, állítólag a karikába rakták a cigit a pilóták
Mit is hagytam ki? Ja igen, még egy női klasszikust, a Vagabondot, ami ezerszer finomabban kapja el a 60-as éveket, mint a Laramie vagy a Meteor, de persze úgy is nézhetjük, hogy hozzájuk képest egyszerűen szürke. És ha az ember ennyi pénzt napszemüvegre költ, szeretne valamilyen hatást tenni az emberiségre, amire nem feltétlenül a Vagabond a legalkalmasabb.
RB 4152, a Vagabond
Elég azonban a mellébeszélésből. A felsorolt új Ray-Ban modellekkel úgy vagyok, hogy tisztelem, becsülöm, de szívem nem értük eped. Hanem megmondom mindjárt, melyikért. Illetve mutatom, ezért itt, alant:
Az új D&G-kollekcióból az átmenetes piros tükrös volt a kedvencem. az új Ray-Banek közül viszont ez váltott ki belőlem eszelős birtoklási vágyat. 2012-ben ugyebár divat lesz a kék lencse. A Persol behozta a 714-esből a Steve McQueen-kiadást, ami ugyanolyan kék üveges, amilyet a színész hordott, de a legtöbb nagy cégnek lesz kék üveges modellje. Még a Vogue Men-nek is, szmájli. A Ray-Ban viszont ezt összekötötte azzal, hogy az átmenetes lencse is hódítani fog, így rögtön egy átmenetes kékkel támadnak. De hogy ne legyen se éjjelem, se nappalom, azt találták ki, hogy a kék lencse nem színtelenbe megy át, ahogy egy normális, jól nevelt átmenetes lencsétől várná az ember, hanem CITROMSÁRGÁBA! Bocsánat az ordibálásért, lelkes vagyok.
RB 3460 - más színű lencsegarnitúrákkal is kapható
Hogy mégse legyünk túl lelkesek, egy elég aljas húzást találtak ki hozzá. Egy Ray-Ban ugyebár szinte mindenhol 30 ezer forint körüli összegbe kerül, ettől ritkán térnek el. Ez a 3460-as könnyű, hiszen vékony a szára, ráadásul ha jól emlékszem, titán, a lencse polikarbonát, mert keret nélküli szemüvegbe üveget rakni tilos, tehát a dögös külső mellett nagyon könnyű is. Az aljasság lényege, hogy csak két garnitúra tartalék lencsével vehetjük meg, ötvenezer forintért.
A teljes lencse-szett. Az eljárást inkább nem kommentálom.