Igen, a képen Edwin Aldrint látják, a második embert, aki Holdra szállt (vagy nem, de ez reklámérték szempontjából majdnem ugyanaz). Edwin, vagy ahogy kortársai becézték, Buzz Aldrin 1969-ben hagyta el az Apollo 11-et, hogy a holdkompról Neil Armstrong nyomán kilépjen a felszínre. Bennünket természetesen kizárólag az érdekel, miféle napszemüvegneműt tesz éppen a zsebébe, és főleg, hogy a termék hogy a fenébe tud a mai napig teljesen ismeretlen maradni.
A Napszemüveg Blog régi, és egyben autizmusba hajlóan jó memóriájú olvasói emlékezhetnek, hogy írtam én már A.O.Eyewear-ről, de túl azon, hogy Bárány nevű kedves brünni olvasónknak azt ajánlottam, vegye meg bátran, sok egyebet nem meséltem róla. Mentségemre szóljon, hogy az A.O. Eyewear hiába tartozik a legrégebbi napszemüveggyártók közé, a marketingje többszörösen is elhibázott. Vagy talán inkább mondjuk azt, hogy halott.
Originál USA Pilotky
Az A.O. Eyewear amerikai honlapja szerint tradicionálisan ez a márka a legnépszerűbb választás az amerikai hadseregben, legalábbis a légierőnél. El tudom képzelni, hogy igen, hiszen annak idején az űrhajósokat azokból a vadászpilótákból válogatták, akik a legjobbak voltak: akik fel- és leszállhattak repülőgép-anyahajóról, éjszaka is. És tessék, a legjobbak legjobbja is épp itt gyömködi a zsebébe a cuccot. De az A.O. Eyewear ezt nem bírta kihasználni. A pilótaszemüveg végérvényesen és visszavonhatatlanul a Ray-Ban Aviator lett, hiszen a Ray-Ban kötötte meg annak idején Hollywooddal azt az évi ötvenezer dolláros termékelhelyezési szerződést. És hordhatnak bármit az igazi pilóták, ha Tom Cruise a Top Gunban Ray-Bant visel.
A.O. General, igazából ez az aviator-fazon
És ez csak az A.O. Eyewear általános nyomorának egyik faktora. A másik, hogy oké, reklámra egy centet se, de attól még lehetne egy tisztességes honlapjuk. És van? Nincs, mert ezt én nem nevezném annak. Ez még a modemes internet idejében se ment volna el, most meg már egyenesen úgy néz ki, mint valami múzeumi tabló. Ez nagyon nem kelt olyan benyomást, mint egy bármilyen webáruház.
Annyira gyenge a marketing, hogy még úgy összességében, a nagy interneten is lehetetlen az A.O. Eyewear termékeiről normális felbontású és méretű képet találni. (A forgalmazótól most kaptam néhányat, remélem, ezek bekerülnek a nemzetközi körforgásba.) Lehet, hogy kéne is tennem egy szívességet az emberiségnek, és elmennem egy military shopba, hogy végigfotózzam a modellpalettát. Ami egyébként nem lesz egy egész napos program, de erről kicsit később.
Original Pilot Special Edition - ez az átmenetes lencsét jelenti, és árban nem különbözik a többitől.
Mert bizony, az A.O. Eyeweart nálunk nem árulják optikák, min ahogy a nemzetközi, általános optikai webáruházak kínálatában is csak elvétve tűnik fel. Magyarországon én a Pólus Center egyik katonai boltjában botlottam vele, de jellemző, hogy Bárány is egy military shopban talált rá Brnóban. A tájékozott, és sznobságban kevésbé járatos fogyasztónak persze előny, hogy az A.O. Eyeweart nem terheli marketingköltség, így aztán 20-25 ezer forint között van Magyarországon, Amerikában pedig 80 dollár felé jár. Ha igaz a gyári honlap állítása, ennyiért üveg lencsével is kapható, amit mindenképpen megfontolnék - nagy találmány a polikarbonát, de a jó üveg optikai tulajdonságait azért ritkán sikerül vele reprodukálni.
AO Eyewear Beta
És akkor térjünk a modellpalettára. Van az Original Pilot, a trapéz alakú, ami a Ray-Ban Caravan-re hasonlít, csak a szára egyenes, és a végén nagy, átlátszó műanyag piskóták tartják a fejünkön. Hivatalosan ezt hívják egyébként spatula-szárnak.
Spatulaszáras Original Pilot netről vadászott, rossz felbontású képen.
Az Original Piloton kívül létezik még a General, mindkettő legalább ötven éve. Ezekhez jöttek nemrég a Beta és a Delta nevű modellek, amik a régi AO-khoz képest modernek, de aki nem maradt a Holdon 1969-ben, az már vagy húsz éve unja ezt az alapvetően az Oakley által híressé tett fazont. Ráadásul az AO Beta és Delta nagyjából kétszer annyiba kerül, mint a Pilot és a General, ötvenezer forint körül jár. Ami nem sok ahhoz képest, mennyiért adnak egy fémszáras Oakleyt, csak AO Eyewearban igen kevés filmsztárt fotóznak le (én legalábbis még egyet sem láttam). És ennyi. Érti ezt valaki? Tény, hogy a hétvégén találkoztam a Red Bull Röpnapon Szabó Topi Zoltán magyar sztárpilótával és MiG 29-es világbajnokkal, akin AO Original Pilot volt, de kötve hiszem, hogy ez bárki másnak feltűnt volna.
AO Delta
Vannak viszont előnyei is az AO-nak. Az egyik, hogy lényegesen olcsóbb, mint egy, tradícióban és minőségben hasonló Ray-Ban. Egy üveg (!) lencsés General az AO Eyewear Online-on 60 dollár, ami olyan 15 ezer forint, de egy magyar military shopban is megkapjuk 25-ért. Más kérdés, hogy ki mer katonai boltban napszemüveget venni, amikor ott rendszerint egy kedves, náci relikvia-szakértő bőrfejű szolgálja ki a vásárlókat, aki nagy valószínűséggel nincs tisztában a szemüveges méretjelzések mibenlétével. Ezzel együtt lehet, hogy egy 57 milliméteres, üveglencsés Original Pilotra egyszer benevezek.