Tézis: a Ray-Ban találta fel a mai napszemüvegfazonok 99 százalékát. A legtöbb Ray-Ban típusnév mára termékkategóriává vált: minden komoly gyártónak kell, hogy legyen aviatora és wayfarere, még a sportos, vagy elegáns napszemüvegeket gyártóknak is.
1. Mielőtt a Ray-Ban bármit is feltalálhatott volna, előbb magát a Ray-Bant kellett feltalálni. A Bausch&Lomb igazi haditechnika-specialista: más az amerikai polgárháborúban nagyot szakítottak azzal, hogy amikor a déliek blokádja miatt az arany és az európai szaru ára az egekbe szökött, továbbra is tudták szállítani a hadseregnek vulkanizált gumi tokozású távcsöveiket. Az 1930-as évekre a harci gépek egyre magasabban tudtak repülni, a pilótáknak pedig hol a szemük fájt az éles kék és fehér fénytől, hol a fejük. 1936-ra a Bausch&Lomb megszülte a sugárblokkolót, a Ray-Ban Aviatort. A napszemüvegek még évtizedekig az eredeti Ray-Ban ma is kapható zöld G15-ös lencséjét utánozták, ami kellemes viselet, de távol a sztratoszférától azért más is lehet jó. Az Aviator azon kevés fazonok egyike, melyek soha nem kerülnek múzeumba, folyamatosan gyártják. És az Armanitól a Zeal Optics-ig minden komoly cégnek kötelező csatasorban tartania valami Aviator-félét.
2. Az Aviator annyira alap, hogy még a spinoff-filmjei is legendák. Az 1939-es Outdoorsman onnan kapta nevét, hogy a keret feletti fehér acetát díszléc elvileg a verejték szembe csorgását volt hivatott megakadályozni. 75 éve ez volt a drága outdoor cucc. Vicces, hogy az egyik leghíresebb filmes Outdoorsman nem termékelhelyezés révén került filmfőhősre - furcsa is lett volna, ha a Ray-Ban pont egy elsőfilmes spanyol punk rendezőt (Santiago Segura) támogat. Így viszont José Luís Torrente a leghíresebb Outdoorsman-viselő.
3. A Shooter az Aviator kettes számú alváltozata. Annyi a nagy találmány, hogy a verejtékfogó alá raktak még egy aranykarikát, melybe a kötelező legenda szerint a pilóta (mesterlövész, vadász) pont be tudott rakni egy szál cigit. Hogy mi az a szituáció, amiben ez jól jöhet, nem tudom, hiszen a nikotinéhségbe még senki sem halt bele. A Ray-Ban mai honlapján csak annyit írnak, hogy a karika neve vanity bullet hole. Ennek szerintem még a ciginél is kevesebb értelme van, rosszabbul is hangzik. Viszont a modellt igazán híressé Johnny Depp tette a Félelem és reszketésben.
Tehát a Ray-Ban nem csak az Aviatort találta fel, hanem az Aviator-variálást is ő kezdte, manapság pedig egyszerűen nincs komoly napszemüveg-márka aviator-fazon nélkül. Még olyan avantgard cégeknél sem, mint a berlini Mykita. Az Outdoorsmant és a Shootert egyelőre spájzolja a Ray-Ban, de kizárt, hogy néhány éven belül ne hoznák ki valamelyiket limitált szériában, egy friss lencsevariációval. 2014-ben a házi reciklálópályázatot a 3332-es Cockpit nyerte, abba rakták az új, színes tükröket, különös tekintettel a 2014-es friss tükörszínre (pink).
Ray-Ban Cockpit - ezt a klasszikust most hozták vissza
4. 1952-ben találták fel a második leghíresebb Ray-Bant. Hogy akkoriban amúgy is ez volt-e már a divat, vagy épp a Bausch&Lomb diktálta, ma már igen nehéz lenne kibogarászni, de a Wayfarer brutálisan sok filmben szerepelt. Érdekesség, hogy Tarantino, aki épp a filmes közhelyek átértelmezésében olyan zseniális, az első filmjében gyakorlatilag Ray-Ban termékbemutatót tart. A saját karaktere, Mr. Barna egy Ray-Ban Baloramát visel (lásd kicsit később), a két főszereplő, Harvey Keitel és Tim Roth viszont Wayfarert és Clubmastert. (A híres fimes Wayfarereket lehetetlen felsorolni, bár magam is próbálkoztam már.)
5. Mellékesen a wayfarer-fazont is elég hamar elkezdték variálni, de furcsa módon a Clubmasterből egyáltalán nem lett olyan mindent eluraló legenda. Tim Roth egy Ray-Ban Clubmasterben - a filmekben valamiért le szokták szedni a márkajelzést a napszemüvegekről. A fegyverekről kevésbé - a Reservoir Dogs két főhőse egyaránt Smith&Wessont használ, 659 és 639-es típust.
6. A 60-as évek nem csak Wayfarerből és Clubmasterből állt, hiszen ekkor dobta piacra a cég az Olympiant, ami ma sem igazán néz ki retrónak. Ugyanakkor a formája már a 70-es évekbe mutat, hiszen a fekete, vastagabb keretes Balorama nagyon hasonlít rá.
Egy halvány lencsés Olympian Peter Fondán az 1965-ös Easy Rider-ben
7. 1968 - egy Balorama A Magnum ereje című filmben (Magnum Force) Clint Eastwoodon. A Ray-Ban annyira komolyan beszponzorálta a filmet, hogy a rendőröket ölő gyilkos motoros rendőr is Ray-Bant hordott, igaz, Aviatort. A Balorama-fazon továbbfejlesztése, a Predator később gyakorlatilag felváltotta az Aviatort az alapértelmezett motoros napszemüveg szerepében, de erről kicsit később.
8. Közben a Ray-Ban azért a téglalapot, illetve a téglalapnak látszó trapézt is feltalálta. Persze egy hollywoodi filmbe is berakta: Robert De Niro ilyenben lövöldözött a Taxisofőrben. És onnan tudjuk, hogy De Niro feje kicsi, hogy a Ray-Ban Caravan sajnos már átlagos fejmérettel is nehezen hordható, és tudtommal az Aviatorral ellentétben nincsen belőle large változat.
9. Predator
Az Aviator elég motoros volt a 60-as években, de 1980 után már készültek annál sokkal motorosabbak is. Arnold Schwarzernegger az 1991-es Terminator 2-ben sem újdonságként viselte, egyszerűen lehúzta a szettel együtt egy közhelyes motorosnak öltözött közhelyes motorosról. A Ray-Ban termékelhelyező ügyosztálya 1997-ben csavart egyet a dolgon, és öltöny-nyakkendős összeállításba vásárolták bele a Men in black-ben. A Predatornak óhatatlanul szuperereje volt, hiszen az ügynökökre nem hatott a stroboszkóp. És az is jól látszik, mekkora baromság, amikor valaki megpróbálja megmondani, milyen fejformához és öltözékhez milyen napszemüveg illik. Hiszen igazából a rosseb tudja: fel kell próbálni, aztán vagy kiadja, vagy nem. Mintha nem is ugyanaz a napszemüveg lenne, mint Schwarzeneggeren, pedig ugye...
10. A Prophecy nem lett filmsztár, viszont egyfelől igen inspirálóan hatott az Oakley tervezőire, másfelől Richard Walkerre, aki a Matrix trilógia napszemüvegeit tervezte, és ma már a Maui Jim új modelljeinek külalakjáért felel. A Prophecy maga a 90-es évek, e forma alapján nem is nagyon sajnáljuk, hogy vége van. De annyira, hogy a neten még kép is alig van róla, az is ilyen szar. Prophecy már régóta csak veterán napszemüvegeket árusító helyeken kapható, és még egy jó évtized is eltelhet, mire a Ray-Ban visszahozza, de ez az ő érdemeiket nem kisebbíti: az Oakley korai fazonjai nagyrészt ezt koppintották.
11. A Gatsby az egyáltalán-nem-rocker napszemüvegek prototípusa, a legalapabb értelmiségi alapmodell. Gyakorlatilag ezt a formát csócsálja a legtöbb kisszériás luxuscég a Cutler and Grosstól az Etnia Barcelonáig. Ami megint csak felfogás kérdése, hogy lopás-e, hiszen a Gatsby is már majdnem annyira egy fazon neve, mint egy Ray-Ban-modellé. És persze akik gatsbyt, mármint nem hamisítványt, hanem fazont gyártanak, igyekeznek valamivel feldobni, alapértelmezésben még a Ray-Ban-nél is jobb kidolgozással, különleges színekkel és anyagokkal. Ez az említett két cégre maximálisan vonatkozik.
12. Végezetül még egy Ray-Ban, ami jelenleg nincs gyártásban, és ugyancsak nagy hatással volt a sportos Oakleykra: a Cutters. Ez a fazon persze már annyira időszerűtlen, hogy az Oakley is rég leállt az ilyesmikkel, és vagy sokkal brutálisabb dolgokat csinál a Monster Dog-vonal mentén, vagy finomabbakat, mint a Garage Rock. Igen: wayfarer-fazonban.